Thursday, April 4, 2019

1.2 Lima Sebab Perlu Ada Bank Idea


1. Mengelakkan ilham/idea hilang
Perasan tak kadang-kadang kita tengah masak, sedang menonton televisyen, terdetik sesuatu yang berkaitan dengan penulisan kita. Ha, cepat-cepat tuliskan di mana-mana seperti di telefon atau post-it note supaya idea tadi tak hilang begitu saja. Mahal tau idea ni! Kalau sudah terlepas, belum tentu idea sepertinya akan datang semula. Jadi, pastikan tulis pada sesuatu tempat. Tulis kata kunci saja pun sudah memadai. Kemudian nanti kembali kepada catatan tersebut dan kembangkan idea tadi.

2. Mengumpul semua idea yang terlintas supaya dapat disepadukan dalam penulisan
Bila ada banyak idea yang 'hinggap' dalam kepala, idea-idea tadi perlu digabungkan untuk memantapkan penulisan. Mungkin ada idea yang berulang, tidak mengapa. Itu bermakna perkara tersebut sentiasa dalam kepala kita, cuma kita perlu gabungkan atau singkirkan mengikut kesesuaian.

3. Digunakan semula apabila perlu/masa yang sesuai
Kadang-kadang idea yang terlintas dalam fikiran tu kita tidak gunakan pada waktu itu juga. Tiada masalah, catat dan kumpul sahaja dahulu. Sudah namanya pun 'bank', tempat kita kumpul dan simpan. Biarkan sahaja, mana tahu suatu hari nanti idea tersebut berguna dan banyak manfaatnya. Mungkin juga akan digunakan mengikut trend atau isu semasa.

4. Menyimpan maklumat penting
Mungkin kita ada maklumat tentang sesuatu perkara/insiden/kes yang berkait rapat dan penting berkaitan penulisan kita. Simpan juga di bank idea supaya maklumat tersebut tidak lenyap. Sekurang-kurangnya sebagai rujukan masa akan datang.

5. Untuk menggalakkan pertambahan idea baharu
Kita buat suatu benda baik, benda-benda baik yang lain akan turut datang bersama. Mungkin dengan mencatat satu idea yang melintas, akan mencanak-canak idea lain menerjah fikiran. Idea makin bercambah dan berkembang. Bangunkan semua idea untuk menghasilkan penulisan yang lebih baik.

No comments:

Post a Comment